Friday, March 18, 2011

Ragut? Berhati-hati...

Kakak cleaner kat tempat aku keja bagitau tadi…tengahari kelmarin waktu dia berjalan kaki balik ke rumah, ada sebuah Proton Perdana hitam dengan dua orang India berbadan besar di dalamnya menahan kakak ni. Diorang bagitau yang diorang ni polis dan minta kad pengenalan kakak ni. Kakak ni pun tunjuklah kad pengenalannya. Sambil bertanya tak semena-mena sorang daripada lelaki tu menarik tangan kakak ni. Kakak ni pakai gelas emas ketul kat tangan dia. Kakak ni yang terkejut terus menjerit, “Tolong, tolong..ada orang nak ragut!!!”. Agaknya lelaki ni tak sangka yang kakak ni menjerit, terkejut la jugak…dorang pun memecut kereta dan mencampakkan kad pengenalan kakak ni tadi.

Dah balik rumah, kakak ni cerita kat suami dia dan mereka pun dah buat laporan kat balai polis. Dia sempat ambik nombor pendaftaran kereta tu lagi. Sampai malam, kakak ni tak lalu makan, tak lalu tidur…dalam kepalanya dok fikir yang bukan-bukan…mana tau dalam kereta tu ada senjata tajam, pisau ke parang ke…kalau orang tu culik dia, dia kena bunuh ke…kena bakar ke..kena campak kat mana-mana ke..pastu kalau perempuan muda yang kena culik, kot kena perkosa ke…selama 25 tahun dok Malaysia (kakak ni dari seberang), inilah pertama kali dia berdepan situasi macam ni…

Pesanan buat kawan-kawan terutama yang perempuan dan berjalan sorang-sorang (aku pun sama).

  1. Hati-hati dan sentiasa alert dengan persekitaran. Kadang-kadang bila kita jalan sorang-sorang tiba-tiba muncul kereta ke, motor ke, pejalan kaki yang lain ke…tengok keadaan tu, kalau mencurigakan, cuba tukar laluan atau berhenti dan pastikan dia melepasi kita dahulu.

  2. Jalan melawan arus kenderaan. Kadang-kadang kita tak perasan ada kereta sebab takde bunyi. Motor pulak selalunya laju, kalo dia tarik beg kita, dengan kita-kita sekali terbang…

  3. Elakkan menyumbat telinga dengan earphone dan pasang lagu kuat-kuat sebab ini menyebabkan kita tak dengar apa-apa

  4. Sentiasa pastikan beg yang kita bawak tu disilangkan atau kalo tak boleh silang sebab besar, kedepankan dan pegang kuat-kuat.

  5. Sentiasa bawak payung…kalo payung besar lagi bagus..memanglah nampak leceh atau macam ceti, tapi payung ni banyak faedahnya…boleh dijadikan senjata untuk mempertahankan diri.

  6. Elakkan bawak duit banyak-banyak. Bawak cukup-cukup berapa yang digunakan saja dan untuk kecemasan sket…dan elakkan pakai barang kemas yang sarat.

  7. Pakai seluar panjang yang ada poket. Pastu letak dompet dan henpon kat dalam poket…kalo ditakdirkan beg kita kena ragut, sekurang-kurangnya dompet dan henpon masih ada di badan.

  8. Kalo kita biasa melalui jalan yang sama dikhuatiri ada orang mark kita. Oleh itu, cuba tukar laluan lain. Kalo memang takde laluan lain, cuba tukar masa laluan…awal sket ke..lewat sket ke…

  9. Bawak wisel, penyembur minyak wangi atau apa-apa objek yang difikirkan boleh dijadikan senjata dan alat bantuan kecemasan.

  10. Jangan cepat panik sebab kalo kita panik, kita tak dapat berfikir dengan waras.

Ingat ye kawan-kawan…kita sentiasa perlu berhati-hati dan berwaspada. Orang jahat ni dia tak kira mangsa…lelaki ke perempuan ke, muda ke tua ke, celik ke buta ke…yang penting tercapai apa yang dorang nak…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...