Thursday, March 3, 2011

Qudus Si tukang Masak

Qudus sangat gembira. Dia baru saja lulus dengan cemerlang dari sebuah sekolah memasak. Dia terus mendapat tawaran bekerja sebagai tukang masak di sebuah istana. Setelah memohon doa restu daripada ibunya, dia berangkat ke istana tersebut. Setibanya di sana, dia bertemu dengan dua orang tukang masak lulusan dari sekolah memasak yang terbaik. Mereka memulakan tugas pertama mereka.

Qudus bertugas menyiapkan makanan utama. Kedua kawannya itu menyiapkan makanan pembuka dan penutup. Khalif, ketua tukang masak, memerhatikan hasil kerja mereka. Dia mengangguk-angguk sewaktu melewati dua orang kawan Qudus. Namun ketika melihat hasil masakan Qudus, dia berhenti dan mengerutkan keningnya.

“Ramuan kari kamu terlalu sikit. Hiasannya juga terlalu lama di dalam peti sejuk. Sudah lembik,” cemuh ketua tukang masak yang sudah tua itu.

Qudus diam tidak menjawab. Wajahnya pucat lesi.

“Dengar baik-baik! Istana ini hanya perlu seorang tukang masak yang benar-benar berbakat. Ingat! Hanya seorang! Berhati-hatilah!” bentaknya.

Qudus tertunduk malu, sedangkan kedua rakannya tersenyum penuh kemenangan. Sejak hari itu, hari-hari Qudus hanya dipenuhi dengan penghinaan. Tomatonya terlalu merah, piringnya terlalu lonjong, ayam belanda panggangnya kurang satu minit, dan banyak lagi kesalahan yang seolah-olah sengaja dicari.

Qudus sangat sedih. Hancurlah impian ibunya untuk melihat dia menjadi tukang masak yang berjaya. Qudus tidak tahan lagi. Dia nekad lari dari istana dan pulang ke rumah ibunya.

“Ibu!” Qudus memeluk ibunya dengan perasaan menyesal kerana telah mengecewakannya.

“Apa yang terjadi pada kamu, nak?” tanya ibunya lembut.

“Ketua tukang masak membenci saya sejak awal. Dia sering saja mencela hasil pekerjaan saya. Saya tak tahan lagi ibu.Saya akan mengundurkan diri daripada menjadi tukang masak istana,” jelas Qudus sedih.

Ibunya tersenyum mengerti. Dia membelai kepala Qudus dengan penuh kasih sayang.

“Anakku, apabila kamu sudah membawa kereta yang ditarik oleh seekor kuda dan seekor kambing, mana satu yang akan kamu pukul supaya kereta berlari lebih kencang?”

Qudus terkejut mendengarnya. Meskipun hairan, Qudus menjawab “Tentu saja kuda ibu. Kerana kuda jauh lebih pandai dan kuat dibandingkan dengan kambing. Apa maksud ibu sebenarnya?”

“Anakku, itu sebabnya ketua tukang masak mendidik kamu lebih keras dari yang lain. Kerana kamulah yang terbaik di antara mereka,” ujar ibunya waras.

Qudus tertegun sejenak kemudian tersenyum. Sejurus kemudian, dia pun bangun dengan bersemangat. “Kalau begitu, saya pergi dulu ya, ibu,”

Sekembalinya ke istana tersebut, Qudus menjadi jauh lebih bersemangat. Apapun yang dikatakan oleh Khalif, diterimanya dengan senang hati. Ketua tukang masak itu agak hairan, lalau bertanya. Qudus menceritakan apa yang telah dikatakan oleh ibunya.

“Ibu kamu benar. Ada orang yang dilahirkan untuk menjadi seorang tukang masak. Kamulah orangnya. Saya sudah tahu sejak kali pertama melihat masakan kamu. Yakinlah, orang seperti kamu sangat sukar ditemui. Belum tentu ada dalam setiap generasi. Saya sangat beruntung mendapat kamu, Qudus,” katanya. Ucapan Kahlif itu sangat jelas dan merdu di telinga Qudus.

Beberapa tahun kemudian, Qudus dilantik menjadi ketua tukang masak di istana tersebut menggantikan Khalif. Masakannya terkenal hingga ke pelosok negeri.

[Sumber: Majalah Pendidik, JAKIM]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...