Tuesday, June 7, 2011

Munajat Rabi'ah binti Ismail al-Adawiyah

Ya ALLAH, ya Tuhanku.
Aku berlindung diri kepada Engkau daripada segala apa yang boleh memesongkan diri daripada MU, daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan Engkau.

Tuhanku!
Bintang-bintang telah menjelma indah, mata telah tidur nyenyak, semua pemilik telah menutup pintunya dan inilah dudukku di hadapan MU.

Tuhanku!
Tiada ku dengar suara binatang mengaum, tiada desiran pohon yang bergeser,
tiada desiran air yang mengalir, tiada siulan burung yang menyanyi,
tiada nikmatnya teduhan yang melindungi, tiada tiupan angin yang nyaman,
tiada dentuman guruh yang menakutkan melainkan aku dapati semua itu menjadi bukti keesaan MU dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai MU.

Sekalian manusia telah tidur dan semua orang telah lalai dengan asyiknya.
Yang tinggal hanya Rabi'ah yang banyak kesalahan di hadapan MU.
Maka Engkau berikan suatu pandangan kepadanya yang akan menahannya daripada tidur supaya dia dapat berkhidmat kepada MU.

Tuhanku!
Engkau akan mendekatkan orang yang dekat di dalam kesunyian kepada keagungan MU.
Semua ikan di laut bertasbih di dalam lautan yang dalam dan kerana kebesaran kesucian MU, ombak di laut bertepukan.

Engkaulah Tuhan yang sujud kepada NYA malam yang gelap, siang yang terang, falak yang bulat, bulan yang menerangi, bintang yang berkerdipan dan setiap sesuatu di sisi MU dengan takdir kerana Engkaulah Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Perkasa.

Wahai Tuhanku!
Malam akan pergi dan siang pula akan mengganti.
Wahai malangnya diri!
Apakah Engkau akan menerima malamku ini supaya aku berasa bahagia ataupun Engkau akan menolaknya maka aku diberikan takziah?

Demi kemuliaan MU,
jadikanlah caraku ini kekal selama Engkau menghidupkan aku dan bantulah aku diatasnya.
Demi kemuliaan MU,
jika Engkau menghalauku daripada pintu MU itu, nescaya aku akan tetap tidak bergerak dari situ kerana hatiku sangat cinta kepada MU.

Ya Tuhanku!
Tenggelamkanlah aku di dalam kecintaan MU supaya tiada suatupun yang dapat memalingkan aku dari MU.

Kekasihku tidak menyamai kekasih lain.
Tiada selain DIA di dalam hatiku mempunyai tempat manapun.
Kekasihku ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun.
Akan tetapi DIA tidak pernah ghaib di dalam hatiku walau sedetik pun.

Wahai Tuhanku!
Apakah Engkau akan membakar dengan api, hati yang mencintai MU dan lisan yang menyebut MU dan hamba yang takut kepada MU?

Jika aku menyembah MU kerana takut api nerakaMu maka bakarlah aku di dalamnya!
Dan jika aku menyembah MU kerana tamak kepada syurga MU, maka haramkanlah aku daripadanya!
Tetapi jika aku menyembah MU kerana kecintaanku kepada MU, maka berikanlah aku balasan yang besar, berilah aku melihat wajah MU yang Maha Besar & Maha Mulia itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...