Wednesday, September 2, 2009

Salam Ramadhan & Salam Kemerdekaan

Salam Ramadhan buat teman-teman semua...Salam Kemerdekaan juga...

Semoga kita beroleh keimanan, ketakwaan dan ketabahan dalam mengharungi bulan yang penuh barakah ini...Alhamdulillah, bulan puasa kali ini (setakat hari ini), cuaca sejuk, redup dan mendung sahaja..maklumlah hujan sepanjang hari..jadi tiada alasan untuk ponteng puasa, penat atau tak larat nak bekerja, berterawikh dan beribadat...

Shopping, shopping jugak..tapi ingat, kita perlu berjaga-jaga sepanjang masa..elakkan bersesak-sesak di tempat yang ramai orang untuk mengelak:

1. Penyebaran virus H1N1..pakai la topeng muka atau apa saja sebagai pelindung..elakkan memegang besi pemegang tangga, escalator, button lif etc tanpa pelapik atau sarung tangan.
2. Kejadian ragut..disebabkan leka dan ralit shopping, kita tak sedar yang pencopet ni aktif mencari mangsa...
3. Jangan bawak anak kecik shopping sama..takut hilang di tengah2 lautan manusia..tinggalkan je di rumah..kalau nak beli pakaian raya diorang, ambik ukuran siap2..
4. Pakai pakaian yang menutup aurat..ada jugak jenis manusia yg suka mengambil kesempatan meraba..ada yg sengaja jalan sebelah kita pastu buat2 terlanggar pulak..
5. Hati2 semasa penukaran duit baki dengan penjual..duit RM50 yg baru nampak sama sangat dengan duit RM1. Tengok dan periksa betul2 sebelum membuat pembayaran.

Lebih baik lagi kalau kita dapat buat persiapan awal. Lagi tenang dan senang...(hehehe..baju raya aku dah siap sebelum puasa lagi...). Perlu juga berjimat cermat..beli yg termampu, bersiap ala kadar..waktu berbuka masak sendiri..maklumlah..harga barang pun bukannya murah..

Oklah, akhir kata semoga kita semua merdeka dari godaan hawa nafsu..MERDEKA!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...