Monday, February 8, 2010

Keinsafan

Sayup terdengar hujan mencurah ke bumi
Dingin terasa memecah kesunyian malam
Dan aku di sini sendiri dibaluti resah
Dibayangi sesal yang tak sudah

Renung langit sepi tiada purnama
Di dalam kelam terlihat bayangku sendiri
Terpaku membisu tanpa suara dan segala
Apa petanda, apa rahsia

Oh Tuhanku Yang Maha Esa
Maha Pengasih Maha Pemurah
Andainya malam yang begini memberi pengertian
Untukku mencari hidayahMu
Maka kutadahkan setulus pengampunan dan pengharapan
Untuk aku menebus dosa-dosa semalam

Cukup setakat ini
Aku merasa terasing, terhukum dan sengsara
Balasan dari kehancuran yang aku ciptakan
Dan kini aku mengerti antara dosa, pahala
Yang mana lebih utama dalam meniti
Kehidupan dan hari kematian

Andai malam ini satu peringatan
Bersyukur pada Illahi
Andai malam ini satu kesudahan
Kupintakan satu penangguhan
Untukku melafazkan
Kalimah terakhir..

- Krabat -

(lirik yang begitu menginsafkan, menyedarkan pada kekhilafan yang dilakukan sama ada sedar atau tidak)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...