Friday, October 12, 2007

Asah bagi tajam

Salah satu cara untuk mengasah otak kita supaya sentiasa berfikiran kreatif, tahu menyelesaikan masalah atau lain dari yang lain ialah dengan bermain permainan minda seperti PUZZLES, UNO, SAIDINA, SUDOKU atau apa saja yang sewaktu dengannya. Permainan ini mengajar kita untuk berfikir dengan lojik, berhati-hati dalam tindakan kita dan turut menguji kesabaran.

Sejak tiga bulan lalu, aku mula berjinak-jinak dengan SUDOKU. Kalau dah terjebak, memang addict betullah! Seronok rasanya bila dapat mengisi dan menyusun angka-angka di dalam kotak-kotak kosong tu. (Mmm, sebab tu la kosakata ayah sangat bagus...ayah sangat suka menyelesaikan TEKA SILANGKATA).

Aku cuba mengasah otak aku ni yang aku rasa dah berkarat, tumpul, malas..biar dia pandai menyelesaikan masalah dengan jayanya..

Selain itu, aku sangat suka menonton 'THE CRIMINAL MINDS'..melihat cara mereka mencari punca kes dan menyelesaikannya betul-betul menguji minda sebab kita juga akan turut berfikir bagaimana menyelesaikannya, siapa penjahat sebenar dan kenapa dia lakukannya...

Apapun tindakan kita, perlulah rasional..permainan ini bukan sekadar permainan biasa tetapi mengajar kita banyak perkara yang boleh dipraktikkan dalam kehidupan - sabar, berhati-hati, mempercayai, lojik, tidak takut gagal dan macam-macam lagi..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...